English Fran�ais Deutsch Espanol Italiano Russkij


ZAMIAST 1000 SŁÓW



ZŁOTE MYŚLI oraz OBIETNICE RADOMSKICH URZĘDNIKÓW

"Ścieżka nie musi być równa jak lotnisko, im więcej nierówności tym przejazd staje się bardziej atrakcyjny"
mgr inż. Marek Pokorski prezes Miejskiej Spółki Wodnej.
Źródło: Rozmowa w Urzędzie Miejskim na temat kostki na drodze rowerowej wzdłuż al. Chrobrego 9 IX 2004

DROGI ROWEROWE W RADOMIU






Aktualności

2023-05-04

Bractwo Rowerowe rezygnuje ze składania projektów do budżetu obywatelskiego. "2000 osób ma prawo czuć się oszukanych".



Przez ostatnie 10 lat w ramach Budżetu Obywatelskiego z inicjatywy Bractwa Rowerowego w Radomiu powstało 22 kilometrów dróg dla rowerów, ale teraz społecznicy mówią: stop! Wciąż nie mogą doczekać się realizacji zwycięskich projektów z ostatnich lat.

Do niedzieli radomianie mogli zgłaszać projekty do 11. edycji Budżetu Obywatelskiego Radomia. W poprzednich dziesięciu naborach swoje propozycje składało Bractwo Rowerowe i w każdym głosowaniu mieszkańcy decydowali, że chcą realizacji rowerowych inwestycji. Z funduszy Budżety Obywatelskiego powstało 22 km rowerowej infrastruktury m.in. drogi dla rowerów wzdłuż ulic 11 Listopada, Aleksandrowicza, Jana Pawła II, drobne łączniki ułatwiające przejazd czy pozwalające ominąć rowerzystom niebezpieczne miejsce, m.in. przejazdy przez 25 Czerwca w osi ul. Żeromskiego i przez Żeromskiego na wysokości ulic Czachowskiego i Batorego oraz kontrapasy. W 2017 roku dzięki propozycji Bractwa Rowerowego i głosom mieszkańców w mieście przybyło 200 wygodnych i bezpiecznych stojaków.

Ale w czwartek członkowie stowarzyszenia poinformowali na swoim profilu na Facebooku, że w tej edycji nie złożyli żadnego projektu.

"Podjęliśmy decyzję, że do czasu realizacji zaległych zadań z lat ubiegłych nie będziemy brać w nim udziału. Czarę goryczy przelała wypowiedź zastępcy prezydenta, który próbuje grać na emocjach antagonizując mieszkańców i stawiając do wyboru czy ma zostać wybudowana droga dla rowerów z budżetu obywatelskiego na ul. Szarych Szeregów czy utwardzona ul. Frontowa z budżetu miasta. Umowa z mieszkańcami była jasna, deklaracja o 100 proc. gwarancji wykonania wygranych zadań również. Około 2000 osób głosujących na ten projekt ma prawo czuć się oszukana. Tak samo jak głosujący na ciąg pieszo-rowerowy na ul. Kozienickiej czy na dwie wiaty parkingowe" - napisali społecznicy.

Budowa drogi dla rowerów po zachodniej stronie ul. Szarych Szeregów na liczącym ok. 500 m odcinku od mostu nad Potokiem Północnym do drogi serwisowej odchodzącej od ul. Różanej to projekt, który radomianie wybrali w 2021 roku, powinien być zrealizowany w 2022, ale nie został. MZDiK ogłosił jeden przetarg, ale oferty były znacznie powyżej jego oczekiwań. Miejska jednostka zarezerwowała na prace 470 tys. zł, najtańsza oferta była o prawie 250 tys. zł wyższa.

Społecznicy: na Szarych Szeregów zyskaliby też piesi

Jeszcze przed sesją budżetową rowerzyści prosili o wpisanie tej i drugiej inwestycji (na ul. Chrobrego) do budżetu na 2023 r. Argumentowali, że skorzystają też piesi.

- 30 lat temu podczas budowy ulicy Szarych Szeregów z niezrozumiałych względów chodnik powstał tylko po jednej stronie. Tymczasem najkrótsze dojście dla mieszkańców Kaptura do śródmieścia czy choćby przystanków autobusowych linii 11 prowadzi przez ul. Konopną i przedeptem wzdłuż jezdni Szarych Szeregów. Obecnie, w zależności od pory roku, piesi muszą przez kilkaset metrów iść w błocie, piachu lub po śniegu. Jest to szczególnie uciążliwe dla osób starszych i o ograniczonej sprawności ruchowej - mówił wówczas "Wyborczej" Sebastian Pawłowski, kanclerz Bractwa Rowerowego, współautor projektu.

Dziś w rozmowie z "Wyborczą" wiceprezydent Mateusz Tyczyński podtrzymuje swoje zdanie o priorytetach. Miasto wyda więcej pieniędzy na utwardzenie ulic gruntowych. Na drogę dla rowerów i chodnik nie wystarczy.

- Okazało się, że te projekty złożone przez Bractwo Rowerowe będą droższe w realizacji niż zakładali wnioskodawcy. Nie rezygnujemy z nich, ale przy takim stanie budżetu, jaki mamy, musimy dokonywać wyborów - mówi. Dodaje, że według jego wiedzy Radom jest miastem, które ma stosunkowo niewiele nierealizowanych obywatelskich projektów.

- Mieszkańcy z racji ograniczonej wiedzy nie mogą podać dokładnej wyceny. Ta jest szacowana przez komisję oceniającą wniosek. W przypadku dróg dla rowerów w skład komisji wchodzi przedstawicieli MZDiK, który dokładnie szacuje wartość projektu i taką wpisuje do tabeli projektu. Tak było i w przypadku drogi dla rowerów na ul. Szarych Szeregów, którą my wyceniliśmy na 480 tys. a MZDiK na 500 tys. zł - ripostuje Sebastian Pawłowski.

Biuro prasowe Urzędu Miejskiego poinformowało, że podstawowe dane o wynikach tegorocznego naboru projektów poda w przyszłym tygodniu.

Źródło: Katarzyna Ludwińska, Gazeat Wyborcza Radom





Książka 'Radom-Jerozolima. Pielgrzymka Bractwa Rowerowego' - już w sprzedaży >>>

Stojaki rowerowe



Znasz miejsce, gdzie warto postawić taki stojak?
Napisz do nas, pomożemy Ci przekonać dyrektora szkoły, banku czy właściciela kawiarni do zainwestowania w takie urządzenie.



Pomoc techniczna, cennik oraz zamówienia:
PPUH CHEMOREMONT sp. z o.o.
ul. Tokarska 3
26-600 Radom
tel. 606 393 718


CZY WIESZ ŻE ...

IM WIĘCEJ SAMOCHODÓW, TYM WIĘCEJ DRÓG. IM WIĘCEJ DRÓG, TYM WIĘCEJ SAMOCHODÓW
czytaj więcej »





| bractwo | pisma | wyprawy bractwa | forum | turystyka | przyjazne miejsca | szprychy i linki | stojaki na rowery | kontakt |
| powrót do strony głównej | dodaj do ulubionych |