English Fran�ais Deutsch Espanol Italiano Russkij


ZAMIAST 1000 SŁÓW



ZŁOTE MYŚLI oraz OBIETNICE RADOMSKICH URZĘDNIKÓW

"Ścieżka nie musi być równa jak lotnisko, im więcej nierówności tym przejazd staje się bardziej atrakcyjny"
mgr inż. Marek Pokorski prezes Miejskiej Spółki Wodnej.
Źródło: Rozmowa w Urzędzie Miejskim na temat kostki na drodze rowerowej wzdłuż al. Chrobrego 9 IX 2004

DROGI ROWEROWE W RADOMIU






Aktualności

2023-02-12

Czy to pożegnanie z rowerem miejskim w Radomiu? Zaczął się demontaż wszystkich ulicznych wypożyczalni.



Stacje rowerów miejskich zaczęły znikać z ulic Radomia. Mieszkańcy zastanawiają się, czy to definitywne potwierdzenie, że z wypożyczalni nie będzie można już korzystać, czy raczej modernizacja i przegląd przed nowym sezonem.

Gdy Radomski Rower Miejski funkcjonował, jego sezon rozpoczynał się 1 kwietnia. Ale ostatnia inauguracja rowerowych wypożyczalni miała miejsce cztery lata temu. Od tamtej pory rowery miejskie do Radomia nie wróciły. Po tak długim czasie, na początku lutego, z przestrzeni miejskiej zaczęły znikać rowerowe stacje, w których mieszkańcy mogli jednoślady wypożyczać, wraz z całą infrastrukturą. W ten sposób przestała istnieć chociażby wypożyczalnia z okolic dworca PKP czy na pl. Konstytucji 3 Maja. Niektóre stacje były już zniszczone i zdewastowane.

W internecie mieszkańcy zaczęli więc zadawać sobie pytania, czy to definitywny koniec miejskiego systemu rowerów, czy może jedynie konserwacja i przygotowanie do nowego sezonu.
Stacje roweru miejskiego trafiają do magazynu MOSiR

Obawy, że to koniec marzeń o powrocie rowerów miejskich do Radomia, potwierdza rzecznik Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, które systemem zarządza w imieniu miasta. - MOSiR zlecił firmie zewnętrznej demontaż 25 stacji znajdujących się na terenie miasta. Stacje są teraz składowane w magazynie MOSiR-u i na dziś nie ma tematu powrotu Radomskiego Roweru Miejskiego - mówi Dariusz Osiej.

Czy to oznacza definitywny koniec miejskiego systemu jednośladów? - W tej chwili nie ma na to pieniędzy. Jak wiemy, budżet miasta jest dość okrojony. Niestety, ale są pilniejsze wydatki, jak chociażby dokończenie budowy stadionu, niedawno został w tej sprawie podpisany ostatni aneks na kwotę blisko 25 mln zł - przypomniał. A bez dodatkowych pieniędzy ponowne rozstawienie stacji nie będzie możliwe.

Przypomnijmy, że stacje, gdy Radomski Rower Miejski w Radomiu w 2017 r. startował, były instalowane przez firmę Nextbike, znanego operatora systemów rowerowych. Mieszkańcy z 25 stacji i 250 rowerów mogli korzystać przez trzy sezony do 2019 roku. Jak informowaliśmy, po zakończeniu umowy z firmą Nextbike, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji przejął rowery i stacje, a kolejny przetarg ogłosił na trzyletnią obsługę systemu. Chciał za to zapłacić maksymalnie 1,8 mln zł, ale jedyna oferta złożona przez Nextbike była o ponad 800 tys. zł droższa. MOSiR przetarg unieważnił i w 2020 r. mieszkańcy nie mogli korzystać z rowerów publicznych. W następnych latach przetargu także nie ogłoszono, czy to ze względów pandemicznych czy braku pieniędzy w budżecie miasta.
Bractwo Rowerowe: Lepiej inwestować w drogi dla rowerów

Ambiwalentny stosunek do roweru publicznego w Radomiu w dotychczasowej formie ma Sebastian Pawłowski, kanclerz Bractwa Rowerowego. - Faktem jest, że miasto tej wielkości powinno posiadać taki środek transportu, który będzie uzupełniać sieć połączeń autobusowych i rozwiąże problem tzw. ostatniej mili. Rozbudowę Radomskiego Roweru Miejskiego urzędnicy zakładają także w nowej strategii miasta - mówi Sebastian Pawłowski.

Jako przykład podaje sąsiadujące z Radomiem mniejsze Kielce, które właśnie uruchomiły swój rower publiczny. Kielecki system liczy dwa razy więcej stacji niż radomski, a 10 proc. floty stanowią rowery ze wspomaganiem elektrycznym. Oprócz tego są tam rowery z fotelikami dla dzieci, tandemy oraz rowery towarowe.

- Jednak jeżeli w Radomiu system miałby funkcjonować tak jak do tej pory, czyli bez należytego nadzoru ze strony zamawiającego, z dużą liczbą niesprawnych rowerów, blokujących się stacji, zajętej infolinii czy naliczania kar użytkownikom mimo zwrotu jednośladów - co było główną przyczyną spadku zainteresowania RRM - to uważam, że lepiej te 4-5 milionów złotych, które szły na system, przeznaczyć na budowę dróg dla rowerów. W Radomiu nadal brakuje infrastruktury na głównych osiach komunikacyjnych. Choćby na ul. Chrobrego, gdzie od 2004 r. czekamy na dokończenie trasy wraz z brakującym przejazdem do pl. Jagiellońskiego. Pytanie, czy władze miasta będą chciały przekazać taką sumę na inwestycje w twardą infrastrukturę rowerową - zastanawia się Sebastian Pawłowski.

Źródło: Amanda Grzmiel, Gazeta Wyborcza Radom





Książka 'Radom-Jerozolima. Pielgrzymka Bractwa Rowerowego' - już w sprzedaży >>>

Stojaki rowerowe



Znasz miejsce, gdzie warto postawić taki stojak?
Napisz do nas, pomożemy Ci przekonać dyrektora szkoły, banku czy właściciela kawiarni do zainwestowania w takie urządzenie.



Pomoc techniczna, cennik oraz zamówienia:
PPUH CHEMOREMONT sp. z o.o.
ul. Tokarska 3
26-600 Radom
tel. 606 393 718


CZY WIESZ ŻE ...

ROWERY RATUJĄ ŻYCIE
czytaj więcej »





| bractwo | pisma | wyprawy bractwa | forum | turystyka | przyjazne miejsca | szprychy i linki | stojaki na rowery | kontakt |
| powrót do strony głównej | dodaj do ulubionych |