English Fran�ais Deutsch Espanol Italiano Russkij


ZAMIAST 1000 SŁÓW



ZŁOTE MYŚLI oraz OBIETNICE RADOMSKICH URZĘDNIKÓW

"Ścieżka nie musi być równa jak lotnisko, im więcej nierówności tym przejazd staje się bardziej atrakcyjny"
mgr inż. Marek Pokorski prezes Miejskiej Spółki Wodnej.
Źródło: Rozmowa w Urzędzie Miejskim na temat kostki na drodze rowerowej wzdłuż al. Chrobrego 9 IX 2004

DROGI ROWEROWE W RADOMIU






Aktualności

2023-01-11

Plusy i minusy dróg rowerowych w Radomiu. NIK oceniła infrastrukturę miejską.



Inspektorzy Najwyższej Izby Kontroli przejrzeli dokumenty i objechali wybrane trasy rowerowe w Radomiu. Już wiemy, co o nich myślą i co kazali miastu na nich poprawić.

Jak utrzymane i rozwijane są drogi dla rowerów i inna infrastruktura rowerowa w Radomiu? Kontrolerzy NIK badali to latem ubiegłego roku. Pod lupę wzięli czas między rokiem 2019 a pierwszym kwartałem roku 2022. Analizowali nie tylko dokumenty, ale byli też w terenie.

W wystąpieniu pokontrolnym swoją ocenę przedstawili w formie opisowej, a nie jedynie negatywnej bądź pozytywnej. Wynika z niej, że cel rozwoju miejskiej infrastruktury, by rowery były coraz popularniejszym środkiem transportu w mieście, został zawarty w różnych dokumentach strategicznych obowiązujących w mieście. To plus. Zabrakło jednak przejrzystości w podziale kompetencji przy planowaniu i realizacji tej infrastruktury, wybudowane już drogi są już popękane, a na niektórych ścieżkach zamontowano nieprawidłowe oznakowanie. 

Raport o drogach rowerowych w Radomiu. Co i gdzie budować?

Jak wygląda to w szczegółach? Miasto w dokumencie "Strategia dalszego rozwoju Radomia - Radom 2030" założyło, że do 2030 roku będzie miało spójną i funkcjonalną sieć dróg dla rowerów o długości ok. 130 km. W chwili kontroli NIK sieć liczyła 101 km. Do istniejących już dróg mają zostać dobudowane nowe, m.in. przy Okulickiego, Limanowskiego, Narutowicza, Szklanej, Słowackiego, a także łączniki m.in. między Waryńskiego i dworcem PKP, a także z sąsiednimi gminami (m.in. wzdłuż ulic Energetyków, Czarnieckiego, Kieleckiej czy Wolanowskiej). Jako wskaźnik realizacji celu wskazano budowę 5 km nowej infrastruktury rocznie.

W latach 2019-2021, co też wskazała NIK, wskaźnik był wyższy i wynosił nieco ponad 8 km rocznie. A więc lepiej, niż wynika z samych tylko założeń.  

O rowerowej sieci mowa jest łącznie w siedmiu strategicznych dokumentach miejskich. Ale w ocenie kontrolerów brak jednego dokumentu, który spinałby wszystkie kwestie. Jak napisano w wystąpieniu pokontrolnym, zastępca prezydenta (w dokumencie nie jest wymieniony z imienia i nazwiska, ale infrastrukturą drogową i rowerową zajmuje się Mateusz Tyczyński) wyjaśnił, że opracowanie takiego dokumentu wiązałoby się ze zobligowaniem miasta do realizacji jego zapisów, a to obciążałoby mocno i tak napięty już budżet miasta. A taki plan strategiczny nie jest wymagany prawem.

Jak budować drogi rowerowe w Radomiu? NIK: warto mieć standardy

NIK powołuje się też na Audyt polityki rowerowej w Radomiu, który w 2015 roku przygotowało Bractwo Rowerowe, czyli miejscy działacze. Jego autorzy wskazali m.in., że prezydent zarządzeniem powinien wyznaczyć standardy prac projektowych i budowlanych, czyli jak powinny wyglądać ścieżki rowerowe w Radomiu, miasto powinno prowadzić też audyty wszystkich inwestycji, które mają wpływ na ruch rowerowy czy określić konkretny i mierzalny cel, jaki chce osiągnąć w określonym czasie dzięki planowanym inwestycjom.

I na te mankamenty miasto ma wytłumaczenie. Ponownie odniósł się do nich wiceprezydent. W jego ocenie wprowadzenie zarządzeniem standardów inwestycji rowerowych byłoby ryzykowne, bo w pewnych sytuacjach (np. przy braku terenu) nie udałoby się uzyskać zakładanych w dokumencie parametrów, a jednocześnie obecnie miejscy drogowcy narzucają w przetargów wypełnianie wysokich standardów jakości zarówno na etapie projektowania, jak i budowy. Kontrolerzy mieli na to odpowiedź, zwłaszcza że wiele miast w Polsce takie standardy budowy dróg rowerowych posiada i nie narzeka z tego powodu. Kontrolerzy NIK zauważyli, że odstępstwa od standardów w szczególnych sytuacjach są dopuszczalne.

Rower miejski. W Radomiu nie było, w innych miastach owszem

Część raportu kontrolerzy poświęcili Radomskiemu Rowerowi Miejskiemu. Wskazali, że działał on przez trzy sezony, w latach 2017-2019, do wypożyczenia było 270 rowerów na 27 stacjach. Wypożyczono je łącznie ponad 84 tys. razy. W roku 2020 (i tak jest do dziś) Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji zawiesił działanie systemu, powołując się na pandemię koronawirusa i związaną z tym konieczność dezynfekcji sprzętu. Skarbnik miasta Sławomir Szlachetka wskazywał kontrolerom, że dziś rowery wymagałyby montażu systemów GPS, a więc dodatkowych niemałych inwestycji. 

Bractwo Rowerowe w tej samej kwestii wskazało, że w czasie pandemii rowery miejskie działały w innych miastach, a dodatkowo w samym Radomiu, nawet w pandemii, można było korzystać z hulajnóg elektrycznych prywatnych operatorów.

Stan dróg rowerowych w Radomiu. Spękania, ubytki, studzienki na środku

W kontrolowanym okresie Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji wydał na utrzymanie infrastruktury drogowej nieco ponad 60 tys. zł, a 9 tys. na utrzymanie infrastruktury rowerowej. Powołany przez NIK specjalista z zakresu budownictwa drogowego ocenił stan fragmentów trzech dróg dla rowerów (wzdłuż ul. Grzecznarowskiego, Wierzbickiej i Słowackiego) i trzech pasów ruchu dla rowerów (na Słowackiego, Kaszubskiej i Kościuszki) oraz dwóch przejazdów dla rowerzystów (przez ul. 1905 Roku przy skrzyżowaniu z ul. Kościuszki i przez Szarych Szeregów na wysokości Rodziny Winczewskich). 

Na każdym badanym odcinku drogi dla rowerów ekspert znalazł spękania, a na ul. Wierzbickiej głębokie ubytki. Na wszystkich ocenianych pasach rowerowych stwierdził spękania i nierówności, kratki ściekowe i studzienki kanalizacyjne położone poniżej poziomu asfaltu, co w jego ocenie obniża atrakcyjność i wygodę korzystania z infrastruktury. Szerokość wszystkich trzech pasów oraz drogi dla rowerów wzdłuż ul. Słowackiego była mniejsza, niż określono w przepisach.

I tu znów odpowiedział wiceprezydent. Zapewnił, że ubytki są na bieżąco uzupełniane, i zaznaczył, że remonty całościowe są poza finansowymi możliwościami miasta.

W siedmiu miejscach na sześciu kontrolowanych odcinkach inspektorzy natknęli się też na nieprawidłowe oznakowanie. 

NIK zwróciła również uwagę, że w myśl zapisów prawa organem zarządzającym ruchem jest prezydent i nie może delegować tego zadania na inną jednostkę. W Radomiu tymczasem zajmuje się tym MZDiK.

Miasto: Poprawimy, co się da

Miasto nie wniosło zastrzeżeń do wniosków kontrolerów. W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne wiceprezydent Tyczyński napisał m.in., że w nowym Regulaminie Organizacji Urzędu właściwie przypisane będą kompetencje zarządzania ruchem, oraz zapowiedział, że poprawione będzie niewłaściwe oznakowanie. Zmiany miały być wprowadzone do końca 2022 roku.

Źródło: Katarzyna Ludwińska, Gazeta Wyborcza Radom





Książka 'Radom-Jerozolima. Pielgrzymka Bractwa Rowerowego' - już w sprzedaży >>>

Stojaki rowerowe



Znasz miejsce, gdzie warto postawić taki stojak?
Napisz do nas, pomożemy Ci przekonać dyrektora szkoły, banku czy właściciela kawiarni do zainwestowania w takie urządzenie.



Pomoc techniczna, cennik oraz zamówienia:
PPUH CHEMOREMONT sp. z o.o.
ul. Tokarska 3
26-600 Radom
tel. 606 393 718


CZY WIESZ ŻE ...

ROWERY RATUJĄ ŻYCIE
czytaj więcej »





| bractwo | pisma | wyprawy bractwa | forum | turystyka | przyjazne miejsca | szprychy i linki | stojaki na rowery | kontakt |
| powrót do strony głównej | dodaj do ulubionych |