Budżet Obywatelski. Dokończenie drogi rowerowej wzdłuż ul. 11 Listopada, nowe ciągi wzdłuż odcinków ulic Prażmowskiego i Limanowskiego. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji szuka firm, które zrealizują projekty wybrane przez radomian.
Zgodnie z zapisami Ustawy o samorządzie gminnym zwycięskie projekty budżetu obywatelskiego powinny być zrealizowane w roku, którego dotyczyło głosowanie. Ale w 2021 r. MZDiK spośród trzech zwycięskich projektów dotyczących nowych dróg dla rowerów i chodników w tym samym ciągu zrealizował tylko jeden, wzdłuż zachodniej części ul. Aleksandrowicza. Z powodu znacznie wyższych ofert, niż zakładano, unieważnił natomiast przetargi na budowę ciągów wzdłuż ul. Beliny-Prażmowskiego od 25 Czerwca do Traugutta i Limanowskiego od ronda Kisielewskiego do ul. Wałowej.
Teraz MZDiK wraca do sprawy realizacji inwestycji. Właśnie ogłosił przetargi.
Na Prażmowskiego pod koniec wakacji
Na 400-metrowym odcinku po północnej stronie ul. Beliny-Prażmowskiego ma powstać ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości minimum 4 m (2-metrowa ścieżka dla rowerzystów oraz minimum 2-metrowy chodnik dla pieszych). Chodnik o nawierzchni z kostki betonowej, ścieżka rowerowa o nawierzchni bitumicznej.
Przez ul. 25 Czerwca zostanie wyznaczony przejazd rowerowy, dzięki któremu będzie można dostać się na wybudowany kilka lat temu odcinek ścieżki od ronda Mikołajczyka do wiaduktu na ul. Słowackiego. Jeśli zaś chodzi o ul. Traugutta, to rowerzyści zjadą na nią na zasadach ogólnych (droga będzie łączyła się z jezdnią przy przejściu dla pieszych). Dla jadących od strony plant wyznaczony będzie pas umożliwiający wjazd na ścieżkę rowerową.
Na oferty MZDiK czeka do 21 lutego. Wykonawca będzie miał na wykonanie prac pięć miesięcy, a to oznacza, że jeśli przetarg uda się sprawnie rozstrzygnąć, to drogą dla rowerów pojedziemy pod koniec wakacji.
Szerzej na Limanowskiego
Również pięć miesięcy ma trwać budowa drogi dla rowerów i nowego chodnika po wschodniej stronie ul. Limanowskiego od ronda Kisielewskiego do ul. Wałowej.
Droga o szerokości dwóch metrów i taki sam nowy chodnik dla pieszych mają powstać po wschodniej stronie ruchliwej ulicy. Zaczną się przy wlocie ul. Krakowskiej i przy rondzie rozwidlą. Rowerzyści będą mogli przejechać na drugą stronę jezdni (tam też zaplanowano krótki odcinek drogi) lub pojechać wzdłuż niej. Na odcinku przy stacji benzynowej przez kilkadziesiąt metrów będzie ciąg wspólny dla pieszych i rowerzystów. Paradoksalnie odroczenie inwestycji wpłynie na poprawę warunków pieszych i rowerzystów. Bractwo Rowerowe, które jest inicjatorem rowerowych projektów, wykazało, że pylon reklamowy stacji paliw stoi na chodniku nielegalnie. MZDiK nakazał jego usunięcie i dzięki temu w tym miejscu wspólny ciąg dla pieszych i rowerzystów będzie miał 3 m, a nie, jak zaprojektowano pierwotnie, 2,2 m. Nowy chodnik doprowadzi pieszych do przystanku autobusowego, a droga dla rowerów ominie wiatę przystankową od wschodu i doprowadzi do ul. Wałowej. Będzie można na nią zjechać w kierunku śródmieścia lub przez nią przejechać. Po północnej stronie zaprojektowany jest krótki łącznik pozwalający rowerzystom jadącym od śródmieścia wjechać na ścieżkę.
Ścieżka ma mieć nawierzchnię asfaltową, chodnik - z kostki wibroprasowanej.
MZDiK czeka na oferty do 23 lutego.
Ogłoszony został też przetarg na inwestycję wzdłuż ul. 11 Listopada. Chodzi o dokończenie drogi dla rowerów i chodnika na odcinku ul. 11 Listopada od ul. Zbrowskiego do Chrobrego. Budowa drogi na odcinku od wiaduktu kolejowego przy ul. Struga do Chrobrego to zwycięski projekt Budżetu Obywatelskiego 2017 złożony przez Bractwo Rowerowe. Do stycznia 2018 r. drogowcy zbudowali drogę rowerową między wiaduktem nad torami przy ul. Struga a skrzyżowaniem 11 Listopada ze Zbrowskiego. Kilometrowa droga ma 2 metry szerokości. Kosztowała 620 tys. zł. Ciąg połączył ze sobą już istniejącą drogę dla rowerów w obrębie skrzyżowania przy Domu Pomocy Społecznej na Struga oraz tę wzdłuż ul. Zbrowskiego.
Na drugi odcinek o długości 975 m zabrakło pieniędzy, problemem był też brak własności działek. MZDiK udało się wykupić część brakujących nieruchomości, na odcinku ok. 70 m między ulicami Witkowskiego i Żwirki i Wigury drogi dla rowerów nie będzie.
Na pozostałych odcinkach droga dla rowerów ma być wykonana z asfaltu, będzie miała na całej długości 2 m szerokości. Chodnik o szerokości od 1,5 do 2 m będzie natomiast z kostki wibroprasowanej. Miejscami - na odcinku od ul. Zbrowskiego do Żwirki i Wigury oraz przy komendzie policji - oba ciągi oddzieli pas zieleni. Na zachód od ul. Żwirki i Wigury zieleń zaplanowano między drogą dla rowerów a jezdnią.
Tu zakres prac jest większy, więc MZDiK daje zwycięzcy przetargu sześć miesięcy na wykonanie prac. Na oferty czeka do 21 lutego.
Źródło: Katarzyna Ludwińska, Gazeta Wyborcza Radom