Prawie 15 lat rowerzyści czekali na to, by wzdłuż całej al. Grzecznarowskiego powstała droga dla rowerów. Teraz zyskali długi odcinek po północnej stronie, ale ponad 200 metrów wciąż brakuje.
Rowerzyści mogą od niedawna jeździć liczącym 860 metrów odcinkiem drogi dla rowerów po północnej stronie alei od McDonalda do skrzyżowania z obwodnicą południową. Centrum Handlowe M1 wybudowało ją w ramach porozumienia z miastem.
„Projekt był z nami konsultowany, większość naszych uwag uwzględniono. Krótka charakterystyka: nawierzchnia asfaltowa, bezkrawężnikowe połączenia drogi dla rowerów z jezdniami oraz przebieg oszczędzający drzewa. Na naszą prośbę powstanie łącznik do parkingu przy Decathlon Radom” – chwalą rowerzyści z Bractwa Rowerowego na swoim profilu na Facebooku. Ale przypominają też, że by sprawnie i bezpiecznie przejechać wzdłuż Grzecznarowskiego rowerzyści musieli czekać prawie 15 lat.
– Pierwsze dwa, ok. 300-metrowe odcinki z fazowanej kostki betonowej powstały podczas remontu wiaduktu kolejowego w 2004 r. – przypomina Sebastian Pawłowski, kanclerz Bractwa Rowerowego. – W roku 2008, w ramach remontu ul. 1905 Roku, wykonano z czerwonego asfaltu 100-metrowej długości odcinki od tej ulicy do wiaduktu. Rok później przystąpiono do budowy tras po północnej stronie ulicy na odcinku od wiaduktu do ronda Dmowskiego, powstało wtedy 650-metrowy odcinek, a w kolejnym roku wybudowano taki sam fragment po stronie południowej – dodaje.
Wylicza, że kolejna, 260-metrowa część trasy, została oddana do użytku w grudniu 2009 r. w ramach przebudowy skrzyżowania ulic Grzecznarowskiego i Białej. A podczas budowy obwodnicy południowej powstało też 700 metrów dróg dla rowerów w obrębie skrzyżowania Grzecznarowskiego, Radomskiego i Kuronia. Rowerzyści mogli nimi jeździć od 2014 r. Trasa z największego radomskiego osiedla do śródmieścia wciąż nie była jednak spójna.
– Bractwo Rowerowe postanowiło wziąć sprawy w swoje ręce. Stowarzyszenie złożyło, a następnie dzięki mieszkańcom wygrało w budżecie obywatelskim projekt zakładający scalenie porozrywanej do tej pory sieci. W sumie na tej ulicy powstały trzy fragmenty dróg dla rowerów o łącznej długości 1570 metrów – przypomina. Teraz oddano do użytku 860-metrowy fragment wybudowany po stronie północnej alei przez centrum handlowe.
– To jednak nie koniec, do całości brakuje jeszcze 230-metrowego odcinka Biała – Słowackiego po północnej stronie ulicy. Niestety na razie nic nie zapowiada jego powstania – podsumowuje Pawłowski.
Źródło: Katarzyna Ludwińska, Gazeta Wyborcza, Radom