Bractwo Rowerowe w Radomiu w pierwszym tygodniu nowego sezonu działalności Radomskiego Roweru Miejskiego przeprowadziło społeczny audyt systemu.
Liczba wypożyczeń rowerów w 2018 roku spadła w stosunku do roku poprzedzającego o 20 procent. Bractwo Rowerowe uznało, że konieczna jest weryfikacja i analiza problemu (pobierz audyt, pdf 1,8 MB >>>).
Radomski Rower Miejski jest dostępny dla mieszkańców od 1 kwietnia 2017 roku. W trzecim sezonie, czyli od 1 kwietnia 2019 roku, system to 27 stacji oraz 275 rowerów - z czego 270 rowerów to rowery typowe, trzy - typu tandem oraz dwa towarowe. System obsługuje do 2 listopada 2019 roku firma Nextbike Polska za kwotę 3,1 miliona złotych, a zarządcą systemu samoobsługowych wypożyczalni rowerów publicznych jest Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Radomiu.
Po analizie danych okazało się, że, jak czytamy w audycie, w pierwszym roku liczba wypożyczeń wyniosła 132 768, w drugim spadła o 20 procent do liczby 105 8911. - Z obserwacji oraz informacji płynących od mieszkańców wynika, że jedną z przyczyn malejącej liczby wypożyczeń był zły stan techniczny rowerów. Bractwo Rowerowe uznało, że konieczna jest weryfikacja i analiza problemu - mówi Sebastian Pawłowski z Bractwa Rowerowego.
Audyt przeprowadzono w pierwszym tygodniu sezonu 2019, by sprawdzić także, czy operator należycie przygotował jednoślady do sezonu. W badaniu stanu technicznego rowerów wzięli udział doświadczeni rowerzyści, posiadający szeroką wiedzę z zakresu naprawy i eksploatacji rowerów. Jak czytamy w audycie, „każdy ze sprawdzanych rowerów został wypożyczony i przetestowany w warunkach codziennego użytkowania”.
W badaniu posłużono się metodologią znaną ze społecznego audytu systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego wykonanym przez Porozumienie Rowerowe z Lublina.
Bractwo Rowerowe skontrolowało 33 rowery w tym jeden towarowy, czyli 12 procent wszystkich i 9 stacji. - Już pierwszego dnia audytu natrafiliśmy na niedziałający terminal stacji Jana Pawła II / Sandomierska, który po zgłoszeniu został naprawiony w ciągu kilku godzin. Kolejnego dnia testując rowery na innej stacji natrafiliśmy na niedziałający elektrozamek - mówi Pawłowski.
Rowery wypożyczono z 8 przypadkowo wybranych stacji. Z 30 rowerów, które dało się wypożyczyć a ich stan umożliwiał jazdę aż 26 nie posiadało żadnej usterki. Podczas audytu we wszystkich jednośladach wykryto 16 różnych usterek.Najpopularniejszą były obracające się gumowe rączki kierownicy. - Ta z pozoru błaha usterka jest bardzo groźna, dwukrotnie w ciągu ubiegłego sezonu dotarły do nas informacje, że w wyniku oparcia się o luźne rączki użytkownicy stracili równowagę i upadli dotkliwie się obijając - tłumaczy Pawłowski.
Problemy z wypożyczeniem i jazdą dotyczyły trzech pojazdów.
- Zauważone przez nas nieprawidłowości zostały zgłoszone do operatora. Liczymy, że właściwy stan techniczny rowerów publicznych będzie utrzymany przez cały sezon roku 2019. Gdyby rowery były w pełni sprawne przez cały sezon tak jak na jego początku to zapewne z systemu korzystałoby więcej osób. Z informacji od mieszkańców oraz własnych obserwacji wynikało, że stan rowerów w roku 2018 pozostawiał wiele do życzenia - mówi Sebastian Pawłowski. - Z tego co wiem w żadnym innym mieście nie odnotowano takiego spadku. W większości były wzrosty o kilkanaście procent.
Źródło: Izabela Gajewska-Kopczyńska, Echo Dnia Radom