Dwa miliony złotych - poszło już z miejskiej kasy na łatanie dziur w jezdniach po ostatniej zimie. Prace jeszcze się nie zakończyły, choć lato za pasem.
W tym roku miasto planuje wydać na komunikację 36 milionów złotych. Z tego 17 milionów to inwestycje drogowe. Na inwestycje oświatowe miasto przeznaczyło 10 milionów. Inwestycji w dziedzinie kultury w ogóle nie liczy się w milionach? wyniosą zaledwie 130 tysięcy złotych. Czy aby nie transportujemy się trochę za drogo? Jak tak dalej pójdzie, to można będzie się najeździć, tylko czy będzie dokąd?
Udana inwestycja to taka, która przynosi zysk. Inwestycja, do której trzeba co roku dokładać, jest nietrafiona. Udana inwestycja w transport to taka, która zmniejsza ogólne koszty transportu. Bezmyślna rozbudowa miejskiego układu drogowego wcale tych kosztów nie zmniejsza. Zachęca do korzystania z samochodu osobowego, który jest zdecydowanie najdroższym środkiem transportu - jeśli uwzględnić wszystkie koszty: utrzymanie dróg, zanieczyszczenie powietrza, wypadki... Co gorsza, polityka sprzyjająca użytkowaniu samochodu w mieście ma zgubny wpływ na zagospodarowanie przestrzenne. Działalność gospodarcza przenosi się ze śródmieścia na peryferia - do hipermarketów, w okolice tras szybkiego ruchu. Handlową ?ulicą? staje się na przykład droga E77. To na pewno nie zmniejsza ogólnych kosztów transportu. Miasto będzie za to słono płacić, co roku więcej.
W Niemczech prowadzono badania. Okazało się, że każda - wtedy jeszcze ? marka przeznaczona na komunikację publiczną przynosi kilka marek oszczędności w innych dziedzinach gospodarki. To jest udana inwestycja. A do usprawnienia transportu zbiorowego nie potrzeba dużych nakładów. Oddzielne pasy ruchu, sygnalizacja świetlna dająca pierwszeństwo autobusom - to koszty znikome w porównaniu z całością wydatków na komunikację.
Podobnie rzecz ma się z infrastrukturą rowerową. Metr kwadratowy asfaltowej drogi rowerowej kosztuje 31,50 złotych. Za dwa miliony złotych można wybudować 30 kilometrów dwumetrowej szerokości ścieżek. Wystarczyłoby na połączenie wszystkich dużych osiedli mieszkaniowych ze śródmieściem. To też udana inwestycja. Więcej rowerów - mniej samochodów - mniej dziur w drogach. W Amsterdamie czy Kopenhadze kilkadziesiąt procent przejazdów po mieście odbywa się rowerem.
A w Radomiu w przyszłym roku znowu parę milionów złotych pójdzie w dziury...
Znasz miejsce, gdzie warto postawić taki stojak?
Napisz do nas, pomożemy Ci przekonać dyrektora szkoły, banku czy właściciela kawiarni do zainwestowania w takie urządzenie:
Sprawy techniczne, cennik oraz zamówienia:
PPUH CHEMOREMONT sp. z o.o
ul. Tokarska 3
26-600 Radom
tel. 0 693 561 179